MEMACU ORGANISASI MELALUI HUBUNGAN ANTARA KAKITANGAN

Bangunan yang megah, peralatan yang canggih dan segala prasarana yang baik belum cukup menjamin sesebuah organisasi yang produktif. Syarat utama sesebuah organisasi akan berdiri kukuh dengan jayanya adalah sumber manusia yang efektif. Berkerja secara berpasukan dan mempunyai hubungan yang baik sesama kakitangan adalah antara resipi kemantapan sesebuah organisasi.

Walaupun agak sukar untuk menyempurnakan kedua-dua perkara tersebut, pihak pengurusan organisasi mampu memupuknya melalui aktiviti-aktiviti yang dirancang dengan baik. Kursus, seminar atau berbagai aktiviti bersama boleh dianjurkan bagi meningkatkan semangat kerja berpasukan serta saling hormat menghormati.

Pendek kata sekiranya seluruh kakitangan dapat berkerjasama antara satu sama lain, maka pihak pengurusan organisasi mempunyai lebih banyak masa untuk focus kepada sasaran dan produktiviti organisasi.

DI SEBALIK IBADAH HAJI DAN QURBAN


Pada ketika ini sekitar 3 juta umat Islam yang mengerjakan ibadah haji sedang berwukuf di Arafah. Yang uniknya, umat Islam seluruh dunia juga akan melaksanakan ibadah Qurban serentak pada 10,11,12 dan 13 Zulhijjah tidak kira jemaah haji atau tidak..

Pada umat Islam, inilah peluang bagi mereka yang mempunyai lebihan rezeki untuk melakukan ibadah Qurban. Antara manfaat yang diperolehi daripada ibadah Qurban ialah ianya dapat mendidik hati supaya sentiasa bersyukur, mengukuhkan persaudaraan dan meningkatkan ketaqwaan…

Sukacita kami kongsikan sebuah hadis Rasulullah s.a.w mengenai kelebihan berqurban: “Para sahabat bertanya kepada Rasulullah saw: “Ya Rasulullah, apakah Ud-hiyyah (qurban) itu?”. Rasulullah menjawab: “Itulah sunnah ayahmu Ibrahim”. Para sahabat kembali bertanya: “Apakah yang kita akan peroleh dari Ud-hiyyah itu?”. Rasulullah menjawab lagi : “Pada setiap helai bulu (dari binatang yang dikorbankan itu) kita akan mendapat satu kebajikan”. (HR. Ahmad dan Ibn Majah)

Seharusnya Ibadah Haji dan Qurban ini memberi manfaat kepada kita dan menjadi pengajaran dalam menjalani kehidupan dengan sempurna sebagai khalifah di mukabumi ini.

KHASIAT BUAH KURMA

Kurma atau tamar atau nama botaninya, Phoenix dactylifera adalah sejenis buah-buahan yang kaya dengan nutrien, vitamin dan mineral yang diperlukan oleh kesihatan tubuh dan otak. Buah kurma berupaya memulihkan tenaga setelah seharian berkerja. Setiap kali kita makan kurma, tenaga yang diserap oleh tubuh bertindak serta merta berbanding buah-buahan lain yang terpaksa dipecahkan dahulu oleh enzime sebelum bertukar menjadi glukosa dan seterusnya barulah dapat diserap oleh tubuh sebagai tenaga.

Istimewa lagi, pokok kurma hanya tumbuh subur di negara Asia Barat seperti Arab Saudi, Iraq, Iran dan Mesir. Orang-orang Arab menganggap buah kurma sebagai makanan istimewa buat mereka. Mereka mempelbagaikan cara penyediaan kurma sebagai pemakanan; mereka memakannya bersama segelas susu, yogurt, roti, mentega dan ikan.

Buah istimewa yang tidak terhitung khasiatnya ini sangat popular di kalangan masyarakat Islam di seluruh dunia terutama apabila tibanya bulan Ramadhan. Hanya dengan sebiji tamar dan segelas air, kita boleh menahan diri berpuasa sepanjang hari. Itulah keajaiban buah kurma yang menjadi sunnah Rasulullah s.a.w.

Jangan lepaskan peluang melaksanakan ibadah puasa bersama buah kurma dengan kedatangan Ramadan 1432 Hijrah nanti. Sempena Ramadan yang bakal menjelma tidak berapa lama lagi, jadikanlah buah kurma sebagai pembuka puasa yang mana menjadi satu amalan sunnah…

“SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN AL-MUBARAK”

JAUHI PERKATAAN ‘KALAU’

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w bersabda;

Orang mukmin yang kuat adalah lebi baik dan lebih dikasihi Allah daripada orang mukmin yang lemah. Masing-masing mempunyai kebaikan. Bersungguh-sungguhlah melakukan sesuatu yang berguna (di dunia dan di akhirat); dan hendaklah selalu meminta pertolongan daripada Allah dan jangan berasa lemah, yakni putus harapan atau hampa. Jika engkau ditimpa sesuatu janganlah berkata “Kalaulah aku berbuat demikian tentu akan jadi begini dan begitu”, akan tetapi katakanlah “Takdir Allah, dan Allah berbuat sekehendaknya”. Sesungguhnya perkataan ‘kalaulah’ hanya membuka jalan kepada syaitan untuk berbuat sesuatu.
(Imam Nawawi, Riyadus Solihin)

EXAM PTD M41

Jika anda graduan Sarjana Muda, anda pasti tahu yang tempat anda ada di Perkhidmatan
Awam dengan tangga gaji Gred 41. Tapi tahukah anda antara kebanyakan skim gred 41, yang mempunyai kelebihan dari aspek gaji ini adalah Gred M41 iaitu Pegawai Tadbir Diplomatik

Ianya adalah satu jawatan yang amat eksklusif dalam perkhidmatan awam dan merupakan satu-satunya saluran untuk anda memegang jawatan nombor 1 sektor kerajaan iaitu Ketua Setiausaha Negara. Hanya mereka yang bermula dengan gred M41 layak menjawat jawatan ini!

Sebab itulah langkah pengambilannya amat ketat dan sukar. Mereka yang mahu menjawat jawatan ini perlu melepasi 3 tapisan yang melibatkan ujuian bertulis, ujian fizikal juga di Assessment Center dan temuduga pada akhirnya.

Serius, susah nak lulus peperiksaan bertulis ni, persediaannya mencakupi skop yang luas, tapi jika anda betul nak berjaya, anda boleh mengikuti tips berjaya peperiksaan PTD melalui link ini;

http://www.tipsptd.com/index.php?ref=laduni

Tahun ini khabarnya kerajaan nak pakai ramai pegawai PTD tapi anda kena lulus peperiksaan bertulis dulu!

Tahun lepas ramai yang GAGAL ujian bertulis sebab tak cukup persediaan. Anda jangan jadi
seperti mereka..

MUSIM HAJI DATANG LAGI..

Kota Makkah dan Madinah (haramain) ketika ini sedang dibanjiri oleh jutaan umat Islam dari segenap pelusuk dunia dalam rangka melaksanakan ibadah haji. Betapa gembiranya mereka yang terpilih menyambut seruan Allah ke Baitullah, melaksanakan rukun Islam ke lima. Apatah lagi tempoh menunggu giliran yang lama sehingga bertahun-tahun. Wang yang banyak tidak menjamin lambaian kaabah, sebaliknya semuanya adalah pilihan daripada Allah swt. Namun setiap orang Islam wajib menanam niat untuk melaksanakan ibadah haji serta berusaha ke arahnya.

Banyak tempat-tempat bersejarah yang sesuai untuk dilawati sebelum tibanya hari wuquf. Tempat yang biasa dilawati ialah Jabal Rahmah, Gua Tsur, Gua Hira’, ladang unta, muzium, perkuburan Ma’la dan banyak lagi. Tidak kurang pula yang mengambil kesempatan melakukan umrah sunat sebanyak yang boleh. Almaklumlah.. peluang mengunjungi tanah suci bukan datang selalu, gunakan sepenuhnya untuk beramal. Tidak kurang pula yang banyak menghabiskan masa di Masjidil Haram mengerjakan berbagai amalan sunat khususnya tawaf sunat.

Barisan kedai yang begitu banyak di sepanjang jalan dari hotel ke Masjidil Haram pasti memberi cabaran kepada bakal-bakal haji untuk mengintai barang-barang jualan bagi dijadikan ole-ole. Seelok-eloknya selesaikan ibadah haji, barulah berbelanja untuk dijadikan ole-ole. Namun ole-ole yang paling baik adalah air zam-zam dan kurma Madinah, yang tidak terdapat di tempat lain.

…Kurma yang berbagai pilihan dan berbagai kualiti lebih banyak boleh didapati di Madinah berbanding Mekah.

Manakala ketika di Madinah, jemaah haji akan berpeluang bersolah berjemaah 40 waktu di Masjidin-Nabawi. Hotel-hotel besar yang dibangunkan disekeliling masjid memudahkan jemaah haji berulang alik ke masjid. Tidak kurang pula yang banyak menghabiskan masa beriktikaf di dalam masjid. Manakala tempat lawatan di Madinah yang boleh dilawat pula adalah Makam Rasulullah, Abu Bakar dan Umar, Jannatul Baqi’, Masjid Quba’, Masjid Qiblatain, Jabal Uhud, perkuburan Syuhada’, ladang kurma dan lain-lain lagi.

Renungan: Ibnu Umar r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda ”Barang siapa menziarahiku dan tidak mempunyai maksud-maksud yang lain, mempunyai hak ke atasku bahawa daku mensyafaatinya bagi pihaknya. (H.R. Tabrani)

Sesiapa yang pernah mengunjungi Baitullah pasti akan merindui dan berazam untuk mengunjunginya lagi…

Solat Sunat Hari Raya Aidil Fitri

Solat Sunat Hari Raya Aidil Fitri

Merupakan tugas rutin menyampaikan kaifiat solat sunat hari raya hampir setiap tahun di Masjid Baiturrahman.. Saya cuba kongsi di sini khususnya bagi kanak-kanak, para remaja atau rakan-rakan yang berminat mengimbau kembali kaifiat melaksanakan solat walaupun pernah juga melaksanakannya pada tahun lepas… Kadang-kadang perlu juga di semak kembali supaya dapat dilaksanakan dengan lebih baik.. 

Hukum Solat Sunat Hari Raya Aidil Fitri adalah sunat muakkad bagi lelaki dan perempuan.

Masa mengerjakan solat adalah bermula selepas terbit matahari sehingga masuk waktu Zohor. Dilaksanakan sebanyak dua rakaat.

Sementara menunggu waktu solat di dalam masjid, kita digalakkan kita bertakbir.

Kaifiat Solat:

Niat solat

 “Sahaja aku solat sunat hari raya aidilfitri dua rakaat kerana Allah Taala.”

(Lafaz niat: Usolli sunnatal li i’dil Fitri rakaataini makmuman lillahi Taala)

Sebelum membaca Alfatihah iaitu selepas membaca doa iftitah, hendaklah bertakbir sebanyak 7 kali pada rakaat pertama. Tidak termasuk Takbiratul Ihram. Manakala, 5 kali takbir pada rakaat kedua.

Di antara takbir dengan takbir berikutnya, hendaklah diselangi dengan tasbih:

“Subhanallahi walhamdulillahi walailahaillallahu wallahuakbar, wala haula wala quwata illabillahil ‘aliyil ‘azim”  sekali.

Pada rakaat pertam, baca Al-Fatihah, manakala surah dibaca oleh imam.

Begitu juga bagi rakaat kedua, makmum membaca al-Fatihan manakala surah selepas Al-Fatihah akan dibaca oleh imam.

Khutbah akan berlangsung setelah solat selesai. Kesempurnaan solat hari raya hanya berlaku sekiranya kita selesaikan kedua-dua khutbah yang akan disampaikan oleh khatib.

Perbuatan meninggalkan masjid yang dilakukan oleh sesetengah makmum sebelum selesai khutbah menyebabkan solat mereka tidak sempurna.

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI..

Salam Aidilfitri 1431H/2010..

Sempena kedatangan 1 Syawal tahun ini, kami menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf di atas segala kesalahan khususnya sepanjang menulis di blog dan e-mail. Semoga hari raya tahun ini disambut dengan lebih bermakna, gembira dan ceria..

“Satu Syawal menjelang tiba,
Takbir bergema menggegar jiwa,
Sekiranya ada salah dan dosa,
Ampun dipinta dihari mulia.”

“Setitik embun di atas daun,
Jatuh ke bumi laksana hujan,
Dosa bertimbun mohon diampun,
Terdetik khilaf mohon dimaafkan”

>> SELAMAT HARI RAYA – MAAF ZAHIR & BATIN <<

TIPS MENGELAK HUTANG

bankruptcyAdakah anda perasan, apabila seseorang sudah bebas daripada hutang iaitu telah menyelesaikan hutang-hutangnya, adalah amat sukar untuk tidak meminjam semula… Anda perlu terus berdisiplin dan mengamalkan tabiat yang baik.

Berikut adalah beberapa tips bagi mengelak berhutang:

1.Jangan membeli sesuatu yang anda tidak perlu. Jika anda tidak pasti, tunggu beberapa minggu adakah anda masih memerlukannya. Jika jawapannya TIDAK, bermakna sebenarnya anda tidak memerlukannya.

2. Membuat belian hanya dengan menggunakan tunai atau kad debit.. Pastikan anda hanya menggunakan kad kredit jika sekiranya anda BENAR-BENAR MAMPU membayar penuh baki setiap bulan.

3. Mulakan satu rancangan simpanan dengan menyimpan sejumlah wang setiap bulan dengan berdisiplin walaupun sedikit. (persiapan mengelak hutang sekiranya ada sesuatu keperluan di luar jangka)

4. Jika anda berkeinginan kepada sesuatu barang atau keperluan yang diluar keperluan bulanan, cuba seboleh-bolehnya menyimpan wang setiap bulan atau memperolehi sumber pendapatan lain untuk tujuan tersebut, Elakkan membeli sesuatu yang di luar kemampuan anda.

5. Senaraikan barang keperluan untuk membeli-belah di rumah. Elak daripada menyenaraikannya setelah berada di pasaraya. (Ini bagi memastikan anda akan membeli sesuatu yang perlu sahaja)

6. Sentiasa mengkaji semula pendapatan-perbelanjaan bulanan bagi memastikan tidak berlaku perbelanjaan melebihi pendapatan. Sekiranya berlaku, anda perlu menstruktur semula sistem kewangan anda.

Dari Abdullah bin Amar bin As meriwayatkan bahawa Rasulullah (s.a.w) bersabda:

“Diampunkan segala dosa-dosa orang yang mati syahid kecuali hutang”
(Hadis Riwayat: Muslim)

Bukanlah niat saya hendak menakut-nakutkan tetapi hanya sebagai peringatan khususnya di ambang hari raya ni.. Ada sesetengah orang yang terlebih belanja untuk hari raya sehingga terpaksa berhutang.

Tips Belanja Raya:

1. Tetapkan  peruntukan RAYA berdasarkan kemampuan sendiri

2. Melakukan perbandingan harga, dapatkan barangan keperluan di kedai atau pasaraya yang menawarkan harga yang lebih rendah dengan mutu yang sama.

3. Bawa wang secukupnya berdasarkan perancangan. Jika bawa wang lebih, ehemm.. ringan je tangan nak belanja bagi perkara yang bukan keperluan (iaitu barangan ‘kehendak’) 

Semoga tips yang diberikan dapat memberi sedikit manfaat untuk hidup yang lebih baik…

 

PUASA, MEMBACA AL-QURAN DAN BERSUGI JANA KEPINTARAN

Bagi ummat Islam, telah berlalu separuh masa pertama ibadah puasa.. Kalau tarawih di masjid-masjid tu… dah mulai berkurangan jumlah makmumnya.. mungkin juga mereka sibuk melaksanakan ibadah di rumah-rumah sendiri (sangka baik..)..

Kini kita sedang menempuh fasa kedua iaitu 10 hari kedua bulan Ramadhan. Hati-hati… walaupun syaitan-syaitan yang jahat dirantai, tetapi kesan daripada godaan mereka selama sebelas bulan yang lalu menyebabkan manusia terbiasa dengan kemungkaran dan dosa sehingga menyebabkan mereka sukar membezakan pahala dan dosa..

Walaupun demikian, masih ada peluang bagi kita merebut seberapa banyak ganjaran yang disediakan bagi amalan di bulan Ramadhan. Setiap amalan fardhu akan diganjari 70 kali ganda. Manakala amalan sunat pula akan diganjari seperti amalan fardhu pada bulan-bulan lain. Khususnya..Lailatul Qadar yang mana lebih baik daripada 1000 bulan. Carilah Lailatul Qadar pada sepuluh malam terakhir Ramadhan.

Hari ini pula merupakan hari ke 17 Ramadhan, di mana tarikh Al-Quran diturunkan kepada manusia (Nuzul Qur’an – Hari Jumaat pula tu, jarang-jarang berlaku..) Panduan ummat sejagat. Para pengkaji Barat juga menjadikan Al-Quran sebagai rujukan untuk menggali ilmu sains dan teknologi. Di dalamnya terdapat pelbagai panduan yang lengkap untuk menyempurnakan kehidupan insan di dunia dan akhirat..

Al-Quran merupakan mukjizat yang sangat istimewa dan mempunyai fadzilat yang sangat banyak. Melalui pembacaan Al-Quran juga, dapat menguatkan ingatan pembacanya. Jarang kita lihat orang yang sering membaca Al-Quran mengalami penyakit nyanyok.

Sebagaimana diberitakan bahawa:

“ Saidina Ali Bin Abu Talib r.a. berkata, “Terdapat tiga perkara yang menguatkan ingatan dan menghilangkan balgham iaitu bersugi gigi, berpuasa dan membaca al-Quran.”

Sangat elok ketiga-tiga amalan tersebut dilaksanakan bersungguh-sungguh di dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak ini sebagai latihan. Khususnya buat anak-anak kita bagi memperolehi manfaat terhadap peningkatan kepintaran mereka di samping ganjaran pahala yang disediakan khas buat ibu bapa.

Mudah-mudahan amalan tersebut dapat diteruskan dengan tekun juga walaupun selepas Ramadhan.. Berpuasa sunat Isnin dan Khamis, membaca Al-Quran dan bersugi..

Tiga perkara tersebut juga kami jelaskan lebih lanjut di dalam ebook Rahsia Anak Pintar yang boleh diperolehi melalui laman www.rahsiaanakpintar.com

Hanya tinggal 13 hari sahaja lagi Ramadhan tahun ini akan meninggalkan kita, lepas tu… 11 bulan lagi lah baru akan muncul semula… Mudah-mudahan dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki kita untuk menemui Ramadhan Al-Mubarak pada tahun akan datang…

Selamat Berpuasa….