DOA IBU

 Islamic-2-048[1]

Ini adalah sedutan dari ceramah oleh Al Ustaz Abdullah Mahmud dari unit KAGAT ATM yg bertajuk “Dahsyatnya doa Seorang Ibu”.

Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu

Lapangnya masa kita ada kaitan dgn keberkatan hidup kita. Kita adalah di bawah siksa Allah bila masa ada masa utk buat benda tak baik tapi takdak masa nak buat yg baik.

Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah.

Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang. So, ibu² jgn jatuh air mata ye dan anak jgn bagi ibu jatuh air mata. Menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.

Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya.

Ada 3 mata yg tak dijilat api neraka :-

- Melihat Kaabah sehingga menitis air mata

- Membaca Quran sehingga menitis air mata

- Memandang wajah ibu yg sedang tidur / sedar hingga berlinang air mata

3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidur :-

- Anak

- Ibu

- Suami

Selingan : kata ustaz kalau kita ada perselisihan faham dgn suami sampai nak bercerai, tengok la muka dia bila dia tidur. Kalau masih terbit perasaan kasih, sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai. Tapi jika tiada rasa tu semua maksudnya jodoh dah memang takde, boleh proceed pi mahkamah.

Orang yg selalu menatap dan memandang ibunya takkan menangis di hari kematian ibunya… Kira tak menangis teruk laa… Bagi siapa yg masih ada ibu, pandang laa selalu…

Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menunjukkan sesuatu pada ibu.

Kalau ada niat yg baik teruskan laa… Allah akan bersama, jangan takut.

Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi. e.g. tak mampu tolong orang, niat nak tolong pun dah memadai.

Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yg terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakkan ibu kita di tempat yg terbaik.

Ada kaedah yg mana kita boleh minta pada Allah, “ungkit” kebaikan yg menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah itu dipanggil “wasilah amal”.

- “Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”.

- Paling banyak buat baik dgn ibu kita, lagi mustajab. Makna dia wasilah amal ini sangat berkesan kalau yg dituntut tadi adalah hal² yg berkaitan kebaikan yg dibuat kepada ibu kita.

- Tapi geng kalau sedekah RM1 takkan nak tuntutkan…

Antara lain yg boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa sakit / musibah.

Kalau ditimpa sakit, bacalah “Innalillahiwainnaillaihirojjiun…” then cakap dengan Allah…

- “Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yg aku tanggung ini”.

- “Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini”.

Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu dan orang yg memerlukan.

*** Barang siapa yg tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

Doa orang yg masih hidup makbul untuk orang yg hidup dan mati. Jadi doakan ibu kita yg telah tiada.

*** Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup.

Masa ni ustaz tu bagi contoh sadis sikit…sedih gak laa..

Pi ke pusara mak kita then cakap…”Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada tentu mak bahagia tengok cucu mak kawinkan” atau “Ayah, saya nak kawin esok, kalau ayah ada pasti ayah akan gembira tengok sayakan…”.

Ustaz kata luahkan kepada ibu / bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh mendoakan kita dari sana.

Bila lalu kubur, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan kita “berkatilah si A ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata ”celakalah orang ini”. Jadi, jangan lupa bagi salam next time.

Tanda² siksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan.

Sesiapa yg bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya…

Bila nak berbelanja @ shopping  always spare duit untuk sedekah kerana dalam duit kita tu ada hak orang susah. Jadi, bila orang buta datang masa makan bagi laa duit sebab kita nak cari orang susah untuk sedekah dah amat susah masa skrg and takde masa jadi Allah hantarkan orang² susah ini untuk kita dapatkan pahala!

*** Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan!! “Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku”. Itu yg buat ibu kita bahagia di sana.

Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita, baru kita ringan tangan nak bersedekah.

*** Allah panjangkan usia ibu dan bapa supaya dia sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak²nya. Jagalah mereka dengan baik InsyaAllah, syurga balasannya. Jadi kalau tahu ibu / bapa sakit, berebutlah menjaga ibu / bapa kita. Besar sangat pahalanya.

Allah kalau boleh tak nak kita masuk neraka, jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit / malu / miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita.

Selalu Bergaduh Dengan Ibu

Jika ada antara kita yg selalu bergaduh dengan ibu, ada kemungkinan kita diganggu saka.

- Antara gangguan saka, selalu mimpi bayi / budak. Dukung bayi, susu bayi or selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi / selalu sakit tulang belakang / tulang belakang bengkok / rasa mengantuk selepas asar.

- Saka dipindahkan melalui kasih sayang / harta pusaka, walaupun sebiji pinggan / amalan / sentuhan

- Symptom dah terkena saka :-

# tak boleh tidur lena, tapi bila dekat azan subuh, senang lena.

# bila dah peringkat teruk, di usia tua kita, tengah malam selalu lapar.

# susah nak dapat anak, senang gugur.

# ada rasa kelibat orang lalu.

# yg lagi parah, saka bersetubuh dengan kita, mengandung tapi anak hilang dalam kandungan jadi bila nak berintim, bercakap laa sedikit kerana saka menyerupai suami kita dan dia datang dalam keadaan diam.

- Cara hilangkan saka, Zikir “Laillahaillalah” 700,000 sampai habis, InsyaAllah saka akan cair dan keluar dari badan.

Antara penyakit saka adalah breast cancer, cancer rahim and cancer tulang.

3 penyakit yg tiada ubat yg penyakitnya adalah datang dari syaitan adalah cancer, aids dan leukemia. Kalau dapat ni pi laa perawatan cara Islam jugak.

Kalau ibu kita sakit cancer dan dia tak mampu berzikir, kita tolong zikirkan.

Kalau ada penyakit was², bacalah Surah Al-Ikhlas…”Qulhuwallahuahad…” 1000x sehari.

Anak Lari Dari Rumah

Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan Surah Al-Ikhlas setiap hari.

Masa laungan azan yg pertama, panggillah nama anak kita, InsyaAllah akan sampai panggilan kita kepadanya.

Anak Degil

*** Bila anak nak tidur, duduklah di hujung kepalanya dan panggil ROH ANAK.

Ni seram sikit masa nk buat. Heheheee… Mula² je, lepas tu ok.

e.g. Wahai roh anakku “nama anak”, jadilah kamu roh yg baik , roh yg bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yg taat pada Allah, roh yg sayang sesama manusia.

 You can ask anything! Nak anak senang bangun ke sekolah…just try and see!

So, info dah disampaikan, marilah kita sama² praktikkan mana yg bolehkan…

INSYA-ALLAH..

KHASIAT PRODUK KOKO

koko

Koko Sebagai Sumber Tenaga

Koko merupakan bahan makanan berasaskan tumbuhan yang mengandungi karbohidrat, protein, lemak, mineral semulajadi dan vitamin yang diperlukan sebagai sumber tenaga untuk proses tumbesaran dan menyumbang kepada keperluan tenaga harian.

Koko Kaya Dengan Bahan Mineral

Koko kaya dengan bahan mineral seperti magnesium, copper, potassium, sodium, calcium, iron, phosphorus dan zinc yang mempunyai peranan pentingdalam fungsi fisiologi tubuh manusia.

Koko Sumber Pelbagai Vitamin

Koko adalah sumber Vitamin E dan B-kompleks (thiamine, riboflavin dan niacin), lemak koko mengandungi Vitamin A dan E manakala coklat susu mengandungi tambahan vitamin iaitu riboflavin dan Vitamin B12.

Koko Berupaya Mengawal Kerosakan Sel dan Tisu Badan

Koko kaya dengan flavanoids iaitu sejenis bahan antioksidan yang membantu menghalang kerosakan sel dan tisu badan akibat serangan radikal bebas. Antara kesan serangan radikal bebas ialah penyakit jantung, barah dan proses penuaan. Kajian menunjukkan amalan memakan produk koko dan coklat boleh mengurangkan risiko penyakit tersebut.

Koko Mampu Mengawal Kerosakan Gigi

Koko mengandungi tannin dan polifenol yang berupaya menghalang pembiakan bacteria Streptococcus mutans dan Streptococcus sanguis yang menyebabkan kerosakan gigi dan mempunyai fungsi antibakteria terhadap micrococcus luteus dan S. aureus yang terdapat pada kulit manusia.

Koko Kaya Dengan Antioksidan

Lemak koko mengandungi 34-36 peratus asid oleic yang boleh berfungsi sebagai perapi, 31-35 peratus asid stearik yang berupaya melembapkan kulit dan Vitamin E yang bertindak sebagai antioksidan.

Koko Bukan Penyebab Penyakit Jantung

Coklat bukan penyebab penyakit jantung kerana lemak koko yang terdapat di dalam coklat mengandungi asid stearik yang tidak memberi kesan keatas kandungan kolesterol dalam darah manakala asid oleio pula berupaya menurunkan tahap kolesterol dalam darah. Oleh itu memakan coklat bukan factor penyebab penyakit jantung.

Koko Mampu Menurunkan Tekanan Darah

Coklat hitam yang mengandungi kandungan serbuk koko yang tinggi dapat menurunkan tekanan darah bagi individu yang mengalami masalah tekanan darah tinggi.

Koko Meningkatkan Kebolehan Mengatasi Tekanan

Kajian menunjukkan bahawa antioksida yang mengalir semasa dalam keadaan tertekan dan senaman mempunyai kesan yang baik terhadap stamina. Kajian di Jepun menunjukkan bahawa polifenol dapat menghalang perubahan sikap emosi di bawah tekanan fizikal dan berupaya mengurangkan tekanan.

Koko Melambatkan Proses Penuaan

Penuaan adalah salah satu proses yang disebabkan kerosakan sel oleh radikal bebas. Sehubungan itu, pemakanan yang kaya dengan antioksida dapat berperanan melambatkan proses penuaan. Kajian mengenai proses penuaan telah dijalankan secara meluas di mana jangkamasa hayat bagi manusia yang sihat boleh dilanjutkan sehingga 5-10 tahun dengan mengamalkan pemakanan seimbang yang kaya dengan antioksida. Kajian yang dijalankan oleh Jabatan Epdemiologi dari Havard School of Public Health di Boston, U.S.A mendapati bahawa penggemar coklat menikmati purata tambahan umur sebanyak 0.95 tahun berbanding bukan penggemar coklat. Ini menunjukkan wujudnya polifenol sebagai antioksida di dalam coklat.

Sumber: Lembaga Koko Malaysia

IKHLAS

muslim symbol

ORANG IKHLAS TERTINDAS?

Jika kita memberi kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas
walaupun yang membalasnya bukan orang yang kita berikan kebaikan itu.
Hakikat ini mengingatkan saya kepada satu perbualan yang berlaku sewaktu
saya mengendalikan program latihan beberapa tahun lalu di sebuah
organisasi.

“Saya tidak mempunyai apa-apa harapan lagi pada organisasi ini,” kata
seorang kakak berterus-terang.
“Mengapa?” balas saya.
“Organisasi ini dipenuhi oleh kaki bodek dan kaki ampu. Saya terseksa
bekerja secara ikhlas di sini. Tidak pernah dihargai, tidak ada ganjaran
yang wajar. Saya bukannya orang yang bermuka-muka. Tak pandai saya nak
ampu-ampu orang atas, Fokus saya kepada kerja sahaja.”

Kakak itu sebenarnya adalah peserta program yang paling senior. Telah
berpuluh tahun bekerja dalam organisasi tersebut. Itu adalah kali terakhir
dia mengikuti program latihan. Enam bulan lagi dia akan bersara. Kesempatan
yang diberikan kepadanya dalam sesi memperkenalkan diri itu telah
digunakannya sepenuhnya untuk meluahkan rasa kecewa dan marahnya sepanjang
berkhidmat di situ. Sungguh, dia kecewa sekali. Siapa tidak marah, jika
bekerja secara ikhlas dan gigih tetapi tidak pernah dinaikkan pangkat atau
mendapat kenaikan gaji?

Sewaktu rehat, sambil minum-minum dan berbual santai saya bertanya
kepadanya, “kakak punya berapa orang anak?”
Sengaja saya bertanya soal-soal “di luar kotak” agar ketegangan dalam sesi
sebelumnya dapat diredakan.
“Oh ramai encik…”
“Bagaimana dengan anak-anak kakak?”

Wah, saya lihat dia begitu ceria apabila mula menceritakan tentang
anak-anaknya. Boleh dikatakan semua anak-anaknya berjaya dalam profesion
masing-masing. Ada yang menjadi doktor, jurutera, pensyarah dan sebagainya.
Malah seorang anaknya telah menjadi hafiz.
“Kakak, boleh saya bertanya?”
“Tanyalah encik…” ujar kakak itu sambil tersenyum. Mendung di wajahnya
sudah berlalu. Dia begitu teruja bila bercerita tentang anak-anaknya.
Memang, semua anak-anaknya menjadi.

“Jika kakak diberi pilihan, antara anak-anak yang “menjadi” dengan naik
gaji, mana yang kakak pilih?”
Belum sempat dia menjawab, saya bertanya lagi, “antara kakak naik pangkat
dengan anak-anak berjaya dalam karier mereka, mana yang kakak pilih?”

Dengan cepat kakak itu menjawab, “hati ibu encik… tentulah saya pilih
anak-anak saya menjadi walaupun tidak naik gaji atau dapat pangkat.
Anak-anak adalah harta kita yang paling berharga!”

Saya tersenyum. Hati ibu, begitulah semestinya.
“Kakak, sebenarnya keikhlasan dan kegigihan kakak bekerja dalam organisasi
ini telah mendapat ganjaran…” kata saya perlahan. Hampir berbisik.
“Maksud encik?”
“Allah telah membalas dengan ganjaran yang lebih baik dan lebih kakak lebih
sukai. Bila kakak ikhlas bekerja dalam organisasi ini, Allah berikan kepada
kakak anak-anak yang menjadi.”
“Tidak pernah saya terfikir begitu encik…”

“Allah Maha Berkuasa. Ada kalanya takdir dan perbuatan-Nya terlalu misteri
dan rahsia untuk dijangkau oleh pemikiran kita. Tetapi yakinlah what you
give, you get back. Itu hukum sunatullah dalam hubungan sesama manusia.
Kebaikan yang kita buat akan kembali kepada kita. Yakinlah.”
“Walaupun bukan daripada seseorang atau sesuatu pihak yang kita berikan
kebaikan itu?”
“Maksud kakak?”

“Macam ni, saya buat kebaikan kepada organisasi tempat saya bekerja, tapi
Allah berikan kebaikan kepada keluarga. Pembalasan Allah bukan di tempat
saya bekerja, sebaliknya diberikan dalam keluarga saya. Begitukah encik?”
“Itulah yang saya katakan tadi, takdir Allah kekadang terlalu misteri.
Tetapi ketetapannya mutlak dan muktamad, siapa yang memberi kebaikan akan
dibalas dengan kebaikan. Dalam istilah biasa itu dipanggil golden rule!”

Kakak itu termenung. Mungkin memikirkan pertalian dan kaitan antara apa
yang berlaku dalam organisasi dengan familinya.
“Metafora atau analoginya begini. Katalah kita sedang memandu di satu jalan
yang mempunyai dua atau tiga lorong. Penuh sesak. Tiba-tiba sebuah kereta
yang tersalah lorong di sebelah memberi isyarat untuk masuk ke lorong kita.
Kerana simpati melihat dia terkial-kial memberi isyarat, kita pun beralah,
lalu memberi laluan untuk kereta itu masuk di hadapan kita…”

Saya berhenti seketika mengambil nafas sambil mencari reaksi. Saya lihat
kakak itu mendengar penuh minat. Dia meneliti metafora yang saya sampaikan
dengan begitu teliti.
“Kemudian kita terus memandu ke hadapan. Mungkin sejam kemudian atau
setelah berpuluh-puluh kilometer, tiba-tiba kita pula yang tersalah lorong.
Kita pula yang memberi lampu isyarat untuk masuk ke lorong sebelah. Soalnya
logikkah kalau kita mengharapkan kereta yang kita bantu sebelumnya memberi
laluan untuk kita?”

Kakak itu tersenyum dan berkata, “tak logik encik. Kereta yang kita bantu
tadi entah ke mana perginya.”
“Tapi ada tak kereta lain yang simpati dan memberi laluan untuk kita?’
“Pasti ada! Insya-Allah.”
“Ya, begitulah. Padahal kereta itu tidak pernah sekali pun kita tolong.
Tetapi Allahlah yang menggerakkan hati pemandunya untuk memberi laluan
kepada kita. Orang yang kita beri kebaikan, tidak ada di situ untuk
membalas kebaikan kita… Tetapi Allah menggerakkan hati orang lain, yang
tidak pernah merasa kebaikan kita untuk membalas kebaikan kita tadi.”

“Subhanallah!”
“Begitu dalam litar di jalan raya dan begitu jualah litar dalam kehidupan
manusia. Kita buat baik kepada A, tetapi kerap kali bukan A yang membalas
kebaikan kita tetapi B atau C atau D atau lain-lainnya yang membalasnya.
Inilah hakikat yang berlaku dalam kehidupan ini.”
“Kita tidak boleh kecewa bila keikhlasan kita dipersiakan?” tanya kakak itu
lagi. Lebih kepada satu respons minta diiyakan.

“Kakak, ikhlas sebenar tidak pinta dibalas. Tetapi Allah Maha Kaya dan Maha
Pengasih, siapa yang ikhlas akan diberi ganjaran walaupun mereka tidak
memintanya kerana setiap kebaikan itu akan dikembalikan kepada orang yang
melakukannya. Ia umpama bola yang dibaling ke dinding, akan melantun semula
kepada pembalingnya!”
“Selalunya saya dengar, orang ikhlas akan dibalas di akhirat.”
“Itulah balasan yang lebih baik dan kekal. Tetapi saya katakan tadi, Allah
Maha kaya, Allah mahu dan mampu membalas keikhlasan hamba-Nya di dunia
lagi.”

“Maksud encik?”
“Orang yang ikhlas akan diberi ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup.
Anak-anak yang soleh dan solehah. Isteri yang taat atau suami yang setia.
Dan paling penting… hati yang sejahtera. Inilah kekayaan dan kelebihan yang
lebih utama daripada pangkat, gaji dan jawatan.”
“Jadi orang ikhlas akan terus ditindas, tidak dapat kenaikan pangkat atau
gaji? Bukan apa, saya terfikir kenapa nasib kaki ampu dan kaki bodek lebih
baik dalam organisasi. Mereka dapat naik pangkat!”

Giliran saya pula tersenyum.
“Tidak ada kebaikan yang akan kita dapat melalui jalan yang salah.
Percayalah, kalau benar mereka kaki ampu dan bodek sahaja… pangkat yang
mereka dapat akan menyebabkan mereka melarat. Gaji naik, tetapi ketenangan
hati menurun. Ingat apa yang saya kata tadi, what you give you get back…
Golden rule itu bukan untuk kebaikan sahaja, tetapi untuk kejahatan juga.
Kalau kita berikan kejahatan, kejahatan itu akan kembali semula kepada
kita. Kaki ampu, mungkin akan dapat anak yang pandai bermuka-muka. Kaki
bodek mungkin dibalas dengan isteri yang berpura-pura!” terang saya panjang
lebar.

“Jadi apa yang harus saya lakukan dengan baki masa perkhidmatan yang
tinggal tidak beberapa bulan lagi ni?”
“Bekerjalah dengan gigih. Walaupun mungkin bos tidak melihatnya, tetapi
Allah Maha Melihat. Bekerja itu satu ibadah. God is our “ceo”, kata orang
sekarang. Insya-Allah, satu hari nanti manusia juga akan diperlihatkan oleh
Allah tentang keikhlasan manusia yang lain. Jangan berhenti memberi
kebaikan hanya kerana tidak dapat penghargaan…”
“Maksud encik?”

“Jangan mengharap terima kasih daripada manusia atas kebaikan yang kita
buat kepadanya.”
“Kenapa?”
“Kita akan sakit jiwa!”
“Kenapa?”
“Kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Lihatlah, kalau
kepada Allah yang Maha Memberi pun manusia tidak pandai bersyukur dan
berterima kasih, apalagi kepada manusia yang pemberiannya terbatas dan
berkala. Sedikit sekali daripada manusia yang bersyukur,” balas saya
mengulangi apa yang maktub dalam Al Quran.

“Tetapi Allah tidak berhenti memberi… “ kata kakak itu perlahan.
“Walaupun manusia tidak berterima kasih kepada-Nya. Sekalipun kepada yang
derhaka dan kafir, tetapi Allah terus memberi… Justeru siapa kita yang
tergamak berhenti memberi hanya kerana tidak mendapat penghargaan dan
ucapan terima kasih?”
“Ah, kita terlalu ego…”

Dan itulah kesimpulan perbualan yang saya kira sangat bermakna dan besar
impaknya dalam hidup saya. Saya terasa “diperingatkan” semasa memberi
peringatan kerana pada hakikatnya saya juga tidak terlepas daripada
lintasan hati oleh satu pertanyaan… orang ikhlas tertindas?

Sumber : E-mail

PETUA SENANG HAMIL

Ebook “Rahsia Mudah Hamil” Khas Buat Mereka Yang Sukar Dapat Zuriat

Berita baik bagi mereka yang belum dikurniakan cahayamata.

Sempena dengan Bulan Jun sebagai Bulan Kesedaran Kesuburan Antarabangsa (World Fertility Awareness Month) satu panduan lengkap ilmu-ilmu tentang kesuburan telah dilancarkan dalam bentuk ebook.

Ebooknya bertajuk ‘Rahsia Mudah Hamil’. Ia ditulis oleh sepasang suami isteri yang pernah mengalami masalah yang sama sebelum dikurniakan zuriat. Ini telah menggerakkan mereka untuk membuat satu kajian yang mendalam terhadap ilmu-ilmu tentang kesuburan. Oleh kerana kedua-dua mereka berkelulusan Ijazah Sarjana Muda dalam Bidang Genetik dan Sains Pemakanan, bukan menjadi suatu masalah bagi mereka untuk mendapatkan maklumat-maklumat dari sumber-sumber yang jarang dicapai oleh kebanyakan orang.

Apa yang menariknya, mereka telah membuat kajian selama 3 tahun sehingga terhasillah suatu bentuk penulisan yang saya rasa merupakan satu sejarah di Malaysia kerana menurut penulis, setakat ini tidak pernah ada satu pun buku lebih-lebih lagi ebook yang ditulis khusus untuk golongan yang sukar dapat zuriat.

Hasil kajian mereka selama 3 tahun itu, mereka telah berjaya menghasilkan satu ebook setebal kira-kira 300 m/s yang penuh dengan informasi dan panduan yang praktikal. Tetapi oleh kerana terlalu tebal, mereka telah mengeluarkan 1 bab dari ebook tersebut untuk diterbitkan sebagai ebook yang kedua nanti. Walaupun begitu, ebook Rahsia Mudah Hamil masih cukup tebal bagi kategori ebook sebab ia berjumlah 212 m/s.

Daripada 212 m/s ebook Rahsia Mudah Hamil itu, penulis telah memetik satu bahagian dari ebok tersebut sebanyak 23 m/s dan diberikan secara percuma dalam bentuk report yang sangat praktikal bertajuk ‘Mengesan Kesuburan Dengan Kaedah BBT’. Ia mula diedar sejak Oktober 2008 dan sehinga Mei 2009 dan telah dimuatturun dan dibaca oleh 1426 orang. Dalam tempoh tersebut, beliau menerima beberapa email daripada pembaca yang memberikan pengakuan ikhlas mereka bagaimana dengan report percuma 23 m/s tersebut, dengan izin Allah swt mereka telah berjaya hamil anak pertama.

Ya..itu hanya 23 m/s. Bagaimana pula dengan 212 m/s. Kata penulis, beliau yakin setiap orang yang membeli Ebook Rahsia Mudah Hamil, sudah pasti mereka akan membeli ebook susulan kedua mereka nanti.

Yang paling menakjubkan, penulis telah membongkarkan sebanyak 15 kaedah untuk mengesan hari-hari subur bagi meningkatkan peluang kehamilan. Sesuatu yang sangat-sangat jarang diketahui oleh semua orang. Semuanya didapati dari sumber-sumber kajian saintifik seperti buku rujukan luar negara dan jurnal-jurnal perubatan.

Di laman jualan tersebut terdapat ulasan mereka yang diberi peluang untuk membacanya lebih awal. Kesemua mereka benar-benar kagum dengan isi kandungan ebook tersebut.

Sebenarnya banyak lagi intro tentang isi kandungannya, kalau anda mahu tahu lebih lanjut, apa kata anda singgah sebentar ke Laman Jualan ebook Rahsia Mudah Hamil dengan klik pada banner di bawah.

KHUTBAH TERAKHIR

KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD S.A.W.
Khutbah ini disampaikan pada 9hb. Zulhijjah Tahun 10 Hijrah
di Lembah Uranah, Gunung Arafah.

Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kata ku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapa pun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahawa sesungguhnya, kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan sekarang. Meminjam duit pulangannya lebih dari yang dipinjamkan ianya riba.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu, maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kata ku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadat Haji sekiranya kamu mampu. Ketahui bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan beramal soleh.

Ingatlah, bahawa, kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan ada lain agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kata ku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah AL-QURAN dan SUNNAH KU

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kata ku dari mereka yang terus mendengar dari ku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah Mu kepada hamba-hamba Mu

ANAK BIJAK DAN PINTAR

Bijak Pandai
Alangkah bagusnya memiliki anak-anak bijak dan pintar.

Baru-baru ini saya terfikir satu persoalan. Apakah agak-agaknya yang bakal anak-anak saya hadapi dimasa yang akan datang? Dunia semakin mencabar. Kita boleh lihat bagaimana kos hidup semakin meningkat dengan begitu mendadak sekali. Harga rumah melambung naik. Nilai hartanah juga semakin meningkat dan semakin terhad peluang untuk memiliki hartanah yang berkos sederhana. Bukan itu sahaja, bahan-bahan keperluan asas seperti makanan juga semakin hari, semakin naik. Bagaimana agaknya 10-20 tahun lagi?

Cuba lihat sekeliling kita. Pusat-pusat tusyen tumbuh bagai cendawan kerana banyak permintaan. Setiap ibu bapa seolah-olah bertanding dengan keputusan peperiksaan anak-anak mereka dan berbangga-bangga jika anak mereka mendapat keputusan yang baik. Bagaimanalah agaknya anak-anak kita ya?

Nampaknya, memang anak-anak kita perlu ‘outstanding’ dalam pelajaran kerana itulah penilaian masyarakat sekarang ini. Tapi persoalan yang timbul adalah;

Apakah anak kita dilahirkan pintar?

Anak saya lemah di sekolah! Adakah masih ada peluang unutk mengubahnya?

Persoalan-persoalan ini terjawab apabila saya menjumpai satu laman web berikut http://www.rahsiaanakpintar.com

Rupa-rupanya, kepintaran anak boleh dijana. Selama ini kita tertipu dengan mitos yang ditanam penjajah bahawa kepintaran anak adalah factor genetic semata-mata. Kita sering anggap anak-anak mat salleh semua pandai-pandai. Rupa-rupanya, anak kita juga berpotensi menunjukkan prestasi yang baik jika kita sebagai ibu bapa dapat memberikan peluang dan rangsangan yang betul. Peranan yang dimainkan oleh ibu bapa dalam menjana kepintara anak sangat besar pengaruhnya.

Kata-kata pakar berikut mengukuhkan lagi kenyataan di atas.

“Semua anak dilahirkan pintar, tetapi yang memberi impak ialah cara kita merangsang mereka. Ibu bapa mesti mempunyai misi jelas iaitu menanam tekad membentuk masa depan anak”

Dato’ Dr Fadzilah Kamsah
Pakar Motivasi

“All children are born geniuses, and we spend the first six years of their lives degeniusing them”

R. Buckminster Fuller

Ebook ini bertajuk Rahsia Anak Pintar. Penulis ebook ini telah membuat suatu pendedahan yang bakal membuka mata para ibu bapa. Ia ditulis berdasarkan pengalaman mendidik anak selama 16 tahun. Konsep ebook ini adalah dari Ibu Bapa kepada Ibu Bapa. Sudah tentu gaya penyampaiannya berbeza dengan penyampaian pakar-pakar pendidikan dan motivasi yang terlalu teoritikal. Penulis mengakui bahawa mereka bukan pakar, sebaliknya ibu bapa biasa seperti kita juga. Tetapi dengan sedikit ilmu pengetahuan dan kesungguhan, mereka telah berusaha mendidik dan merangsang anak-anak mereka sejak dari kandungan lagi.

Dengan harga yang berpatutan, rasanya kita tak perlu berfikir panjang unutk memiliki ebook ini. Adakah kita terlalu berkira-kira untuk mengeluarkan kos bagi pendidikan anak-anak?

Klik Sini untuk membaca sendiri perkongsian pengalaman dari penulis.

HIKMAH IBADAH HAJI

islamic00039[1]Ibadah haji yang mula dilaksanakan oleh nabi Adam a.s. , membawa erti dan pengajaran yang amat besar kepada manusia sejagat.

Setiap tahun berjuta-juta umat Islam dari seluruh pelusuk dunia dengan tujuan yang satu berkumpul dan melaksanakan ibadah haji. Kerajaan Arab Saudi terpaksa menentukan ‘quota’ tertentu ke atas negara-negara di seluruh dunia untuk menghadkan jumlah orang yang mengerjakan Ibadah Haji bagi mengelak kesesakan. Ada yang terpaksa menunggu giliran melebihi sepuluh tahun untuk menunaikan Fardhu Haji. Di Malaysia, dimaklumkan oleh pihak Tabung Haji Malaysia bahawa sekiranya seseorang mendaftar pada bulan ini (Januari 2010), dijangka mendapat giliran mengerjakan Haji pada tahun 2029.

Musim haji bagi tahun 1430H/2009M baru sahaja berakhir. Kira-kira 3 juta orang Islam dari seluruh dunia telah selesai mengerjakan ibadah haji yang merupakan rukun Islam kelima. Terbukti, kebesaran Allah s.w.t menjemput hambaNya sebagai tetamu dari berbagai keturunan, warna kulit dan latar belakang. Walaupun dunia digemparkan dengan wabak penyakit H1N1, namun Baitullah tetap penuh sesak dengan manusia yang ingin mengabdikan diri kepada penciptanya. Malah tidak timbul pun masalah merebaknya penyakit H1N1 disebabkan perjumpaan besar umat Islam tersebut.

Hujan yang turun pada tanggal 8 Zulhijjah yang lalu telah menyebabkan banjir di Jeddah malah telah mengakibatkan lebih seratus orang terkorban, pastinya ada hikmah tersendiri di sebalik kejadian tersebut. Bagi orang Arab, mereka tidak pernah menyangkal bahawa hujan yang turun merupakan hujan rahmat dari Allah s.w.t. Akibat daripada hujan yang turun tersebut, di padang Arafah juga turut mendapat manfaat. Hujan yang turun sehari sebelum wukuf di Arafah telah menyebabkan keadaan persekitaran yang terhindar daripada debu. Suasana sepanjang waktu siang yang nyaman, tidak panas sejak dari pagi hingga ke sebelah petang.

Setiap kali musim haji, sejak tanggal 8 Zulhijjah lagi, kebanyakan jemaah haji sudah mula berpakaian ihram. Pada tanggal 9 dan 10 Zulhijjah, tidak seorang pun jemaah haji akan terlepas daripada memakai pakaian ihram. Malah ada di antara jemaah haji berada di dalam pakaian ihram untuk tempoh yang lebih lama atas sebab-sebab tertentu (mengikut syariat) seperti mereka yang memilih Haji Ifrad atau sebagainya. Berpakaian ihram yang seragam melambangkan semua umat manusia samada kaya atau miskin, berpangkat atau tidak, rakyat atau raja, semuanya sama di sisi Allah s.w.t. Sebagaimana firman Allah s.w.t yang bermaksud ”Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu adalah yang paling takwa dari kalangan kamu.”

Amalan haji di Arafah, Mudzalifah dan Mina selama 4-5 hari menuntut jemaah haji supaya sentiasa memberi hak sesama jemaah haji yang lain. Keadaan kekurangan air, tandas yang terhad, makanan yang tidak memenuhi selera dan sebagainya merupakan cabaran dan dugaan. Situasi sebegini juga merupakan penilaian kepada tahap iman jemaah haji tersebut. Di sini, kita boleh menilai diri sendiri dari segi hubungan sesama manusia (hablumminannas). Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w bahawa “Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga kamu mengasihi saudara kamu sepertimana kamu mengasihi diri kamu sendiri.”

Allah s.w.t menjanjikan pengampunan kepada mereka yang menunaikan fardhu haji. Hati akan tunduk kepada kekuasaan Allah, kebesaran Allah s.w.t akan diperlihatkan, terasa betapa kerdilnya kita sebagai hambaNya.

Semua jemaah haji akan pulang dengan pengalaman dan pengajaran yang tersendiri. Ramai yang menceritakan bagaimana peristiwa-peristiwa yang berlaku ke atas mereka merupakan teguran-teguran ke atas sikap mereka yang tertentu. Pengalaman dan pengajaran tersebut akan memberi kesan membentuk peribadi jemaah haji tersebut kepada yang lebih baik. Mereka yang pernah mengunjungi Baitullah, pastinya menyemat keinginan dan harapan yang tinggi untuk mengunjunginya semula pada masa yang akan datang samada dengan mengerjakan haji atau umrah.

Terima atau tidaknya ibadah seseorang adalah urusan Allah s.w.t, namun sebagai hambanya hendaklah kita berusaha mempersembahkan yang terbaik kepada Pencipta (khaliq) kita. Sehubungan itu, setiap jemaah haji hendaklah memastikan harta yang bersih sahaja digunakan untuk menunaikan Ibadah Haji. Seboleh-bolehnya semua pinjaman-pinjaman yang masih ada, tidak satupun terlibat dengan riba. Selebihnya, kita hanya mampu berserah dan mengharapkan rahmat daripada Allah S.W.T.

Sebagaimana ibadah solat, puasa dan zakat, amalan haji mempunyai hikmah-hikmah tersendiri yang disediakan oleh pencipta manusia. Allah s.w.t adalah pencipta manusia dan Maha Mengetahui apa-apa yang diperlukan oleh manusia dan apakah yang terbaik untuk manusia lakukan serta apakah perkara-perkara yang perlu manusia jauhkan…

Semoga Allah S.W.T mengurniakan haji MABRUR kepada semua jemaah haji bagi musim haji yang baru sahaja berlalu..Wallahu a’lam.

AZAM TAHUN BARU

newyear2010Setiap kali kedatangan tahun baru, maka pelbagai azam baru juga muncul di ruang fikiran kita. Syabas diucapkan kepada mereka yang telah berjaya merealisasikan azam tahun lalu dengan sempurna. Kadang kala, malah kerap kali juga azam yang lama masih belum lagi tertunai, sedangkan tahun baru sudah pun menjelma. Oleh itu azam lama yang tertunggak tersebut dijadikan sebagai azam baru untuk tahun berikutnya (renew) bagi menyempurnakan azam lama yang dikira amat penting tetapi tertangguh. Ada pula yang enggan meletakkan azam yang tinggi atau terlalu mencabar dek pengalaman-pengalaman tahun terdahulu yang sering gagal menunaikan azam mereka. Terpulang kepada diri masing-masing untuk meletakkan tahap pencapaian yang diharapkan sebagai azam baru asalkan azam tersebut tidak diluar kemampuan seseorang insan. Apa pun, sebaik-baiknya biarlah pencapaian tahun ini lebih baik daripada tahun lepas samada dari segi usaha keperluan duniawi mahupun ukhrawi.

Pada tahun ini, perbezaan tahun baru Hijrah dan tahun baru Masihi hanya lebih kurang dua minggu sahaja. Oleh itu kita dapat meletakkan azam yang sama pada kedua-dua permulaan tahun baru tersebut, menjadikan azam baru kita lebih kukuh dan menyeluruh. Maka, sama-samalah kita berusaha merealisasikan azam tahun ini dengan lebih yakin. Di samping menempuh tahun baru ini, amat wajar kita memperkasakan ilmu pengetahuan secara holistic agar sebarang usaha ke arah mencapai impian, sentiasa tidak meminggirkan kehendak agama…

..Selamat Maju Jaya.

TERAPI AIR

natural waterAir adalah anugerah Ilahi yang amat penting di dalam kehidupan manusia. Tetapi hanya air yang bersih sahaja diperlukan oleh tubuh untuk manfaat kesihatan.  

TERAPI AIR

Terapi air merupakan amalan meminum air kosong bersih setiap pagi. Dengan hanya amalan meminum air sahaja dapat menyahkan sekurang-kurangnya 30 jenis penyakit. Air yang terbaik adalah air zamzam. Bagaimana? Hanya dengan meminum 1.5 liter air kosong selepas bangun dari tidur waktu pagi, sebelum gosok gigi. Rasionalnya air liur basi yang terhasil semalaman adalah merupakan enzim semulajadi yang tidak ternilai harganya kerana ia bertindak sebagai antibodi terutama di dalam proses penghadaman. Kalau kita perhatikan binatang yang hidup di dalam hutan akan menjilat luka pada anggota badannya, selagi mana dia masih dapat menjilat lukanya, lukanya itu akan cepat sembuh hanya dengan rawatan menggunakan enzim yang ada pada air liur binatang berkenaan. Antara penyakit yang boleh dirawat menggunakan terapi air adalah sembelit, buasir, kencing manis, darah tinggi, kanser, batuk kering ghout dan lain-lain lagi.

 AIR BOLEH MEMUDARATKAN DAN AIR JUGA BOLEH MEMBERI MANFAAT (INSYA ALLAH), TERPULANG KEPADA KEBIJAKSANAAN ANDA UNTUK MEMILIHNYA.

 SEBAIK-BAIKNYA PILIH LAH JALAN YANG BENAR, MINUMLAH AIR BERSIH DAN AMALKANLAH TERAPI AIR….SERTA BERSYUKURLAH DENGAN KEAJAIBAN AIR YANG DIANUGERAHKAN KEPADA KITA…

 PENYAKIT DAN PENYEMBUHAN SEMUANYA DARIPADA ALLAH S.W.T. OLEH ITU SEGALA USAHA HENDAKLAN DISERTAI DENGAN DOA DAN TAWAKKAL..SELAMAT MENCUBA.


banrap5